Tieši tāpat kā trīs dabas enerģijas izpausmes veidi – gunas – atklājas it visā mums apkārt, tās atklāj arī trīs skolnieku un skolotāju veidus.
SKOLNIEKS
Satvisks skolnieks jau nes sevī dziļas iesakņotas iekšējās zināšanas un viņam nepieciešams vairs tikai “impulss” lai nonāktu garīgi attīstītā līmenī; tas ir ļoti reti sastopams, tās ir augstas, garīgas personības, skolotāja klātbūtnē tie neatrodas ilgi, tikai vien, lai saņemtu šo dzirksti, kura spēs neapslāpējami un jaudīgi likt liesmot viņu tiecības liesmai; šādam cilvēkam ir augsti attīstīta morāle, viņa uzvedība apliecina skaidri manāmu un pamatīgu jāmas un nijāmas principu praktisku īstenojumu; viņš prot izsvērt, atšķirt kas ir īstenība un maldi.
Savā praksē viņš ir disciplinēts, padevīgs un atdevīgs, taču viņā nav aklas sekošanas; viņš cenšas iejusties ikkatrā solī un apzināt savas vājās īpašības, lai nemitīgi strādātu ar tām.Radžasisks skolnieks ir nelīdzsvarots un nekonsekvents savā praksē, meklē daudz teorijas, bet nepielieto to praksē, allaž uzskatot, ka tikai viņa paša redzējums un domas ir svarīgas un nozīmīgas; parasti tam raksturīga emocionāla pieķeršanās un gaidas, ka skolotājs viņu izmainīs, bez viņa paša līdzdalības, t.i., parādās centieni aizstāt reālo darbu ar sevi, ar gaidām; bieži vien tiem ir nosliece uz maģiju, okulto paņēmienu izmantošanu savu mērķu sasniegšanai, nepacietība, cenšanās atrast ārējus paņēmienus, kas aizstātu rūpīgu iedziļināšanos sevī. Var paust mērenu agresiju un fanātismu, vēlēšanos strīdēties vienmēr gribēs būt pārāks un vēlēsies to izrādīt, labprāt apspriedīs citus, nevis strādās pats.
Tamasisks skolnieks mācās tikai tālab lai iegūtu spēku, varu, maģiskas spējas, ar kurām manipulēt savā dzīvē ar apkārtējiem cilvēkiem. Iesaistās burvestībās, sektās, vadās pēc instinktiem (cilvēka dzīvnieciskā izpausme) nevis intelekta un tiecības garīgi attīstīties un sniegt gaismu. Vienmēr strīdas, tikai strīda dēļ, vienmēr oponē, bet ir diezgan kūtrs attīstot garīgās vērtības sevī. Var būt ļoti agresīvs un fanātisks un tostarp garīgi pārāk vājš – viņam pietrūkst drosmes, vēlēšanās, apņēmības, lai mainītos, kaut arī to gribētu, tāpēc ir agresīvs, skaudīgs pret tiem, kas garīgi attīstās un ir sasnieguši kaut kādus rezultātus. Šāds skolnieks ir pārmēru paštaisns un klaji ignorē noteikumus, instrukcijas, jāmu, nijāmu, pratjāhāru.
SKOLOTĀJS
Satvisks skolotājs ir Skolotājs, kas pats ir sasniedzis Augstāko Apziņu un ir dzīvs piemērs savai filosofijai; viņu neiespaido ne uzslavas, nedz nicināšana, jo viņš sevi neidentificē nedz ar prātu, nedz ķermeni. Vienīgais mērķis šim skolotājam ir kalpot Augstākajam un viņa klātbūtnei savos skolniekos. (Kristus, Budda, Krišna utt.). Satvisks skolotājs Apzinās, izprot Augstāko esību, un virzās uz Augstāko Apziņu kā pats, tā arī kopā ar skolniekiem; viņš arvien atrodas saskaņā ar savas mācības filosofiju un to apliecina ar savu piemēru; viņš ir emocionāli nepiesaistīts skolniekiem; vienkāršs, atvērts un dalās it visā ko zina.
Radžasisks skolotājs: Uzskata, ka skolniekiem ir jāseko viņam, tikai viņam, jo viņš pats principā ir labākais un pat vienīgais. Uzvedās nedabiski, teatrāli, demonstrē sevi, ar uzkrītošu ārējo tēlu piesaistot skolniekus (nevis ar iekšējo gaismu un tīrību). Gaida, ka godinās, uzslavēs un arī sekos viņam. Dalās tikai tajā, kas pašam ir izdevīgi. Ir tendēts manipulēt ar skolniekiem, izjūtot to emocionālo stāvokli, izmantojot viņu emocijas (īpaši brīžus, kad skolnieks ir nelaimē, jo tad ir ļoti neaizsargāts un viegli iespaidojams). Pats neseko tam, ko sludina. Bieži uzsver: es, man, mans.
Tamasisks skolotājs parasti ir iegrimis ārišķībās demonstrējot savus spēkus, uzsverot un pieprasot, ka nepieciešams sekot, gaida un prasa ziedojumus, dāvanas. Mēdz būt aizkaitināms, pauž dusmas, naidu. Kā galveno savā darbībā saskata – sevis apbrīnu, slavu, naudu, baudu, varu, pārdabiskas spējas, ar kurām var manipulēt, visu to izmantojot savā labā. Dalās tikai tajā ar ko ir iespējams manipulēt. Ir aizrāvies ar maģiju un okultismu, uzdod to par garīgu praksi.
Om Namo Narayanaya!
Izmantotie materiāli: International Sivananda Yoga Vedanta Centre