Simbols palīdz kontrolēt uzmanību
Modernajā civilizācijā gandrīz visa cilvēka apkārtne -pilsētas troksnis, avīžu kliedzošie virsraksti, sieviešu valdzinošie stāvi un vizuļojošie skatlogi – kliedē viņa uzmanību. Lai klusinātu apkārtnes radīto troksni cilvēka apziņā, par palīglīdzekli var izmantot simbolisku vārdu atkārtošanu un simbolu vizualizāciju.Atkārtošanas vingrinājumos tiek izmantota kāda simboliska frāze, uz kuru tiek koncentrēta cilvēka uzmanība. Hinduisma un budisma tradīcijā tā ir mantra, jūdu un kristiešu tradīcijā – lūgsna. Mantra atšķiras no lūgsnas – tā bieži ir tikai viena vienīga skaņa, piemēram, aum vai hum, savukārt lūgsna sastāv no viena vai vairākiem teikumiem. Mantra vai patiesa lūgsna ļauj sasniegt iekšējo klusumu. Nirvāna (transcendentā pasaule) atbilst augstākajiem apziņas līmeņiem un atrodas viņpus visām samsaras (fenomenu pasaules) pretrunām. Augstākā apziņas līmenī fenomenu pasaules pretrunas izlīdzinās. Pretējie viedokļi papildina viens otru un veido augstāku patiesību .
Tibetas budismā viena no populārākajām mantrām ir aum mane padme hum. Šīs mantras izrunāšana tiek saskaņota ar elpošanu; izelpa atbilst skaņai aum, ieelpa – skaņai hum. Aum visplašākajā nozīmē simbolizē tapšanu, progresu no vienības uz daudzējādību, dejojošo Šivu, Brahmas dienu. Hum simbolizē apvienošanos, regresu no daudzējādības uz vienību, meditējošo Šivu, Brahmas nakti (pasauli pirms radīšanas). Vārdi mane un padme (ko parasti tulko kā “lotosa dārgakmens”) simbolizē divus esamības stāvokļus – nirvānu un samsaru.
Vizualizācijā tiek izmantoti dažādi simboli vai diagrammas, kas Rietumu tradīcijā tiek sauktas arkana, bet hinduismā – jantra.
Gan arkana, gan jantra var būt vai nu kāda dieva tēls, vai vienkārši mandala’1. Budistu Dzīves rats simbolizē karmu – visu to spēku mijiedarbību, kas veido cilvēka likteni, bet mandala izsaka galvenokārt cilvēka organisma apslēpto enerģiju, kā arī spēkus, kas vajadzīgi, lai šo enerģiju atbrīvotu.
Dzīves stratēģiskie uzdevumi
Ceļinieka stratēģijas galvenā metode ir intuīcija, kas ļauj sekot vispārējās attīstības iekšējai loģikai. Ceļa gājējam ir jāattīsta sava intuīcija, kā arī labi jāizjūt un jāsaprot fenomenu pasaules situācija, un tad jāveido jauna pasaules aina, kas spēj pacelt apziņu augstākā pakāpē. Tas nav viegls darbs, un ir skaidrāks par skaidru, ka “pravietis savā zemē netiek cienīts”. Ceļinieka mērķis ir atrast dzīves uzdevumu, saprast un īstenot to fenomenu pasaulē . Paplašinot apziņu, cilvēka dzīves stratēģiskie uzdevumi tiek veidoti transcendentālā pasaulē un ir saistīti ar viņa galvenajiem uzdevumiem fenomenu pasaulē.
Stratēģijas darba fragmentu izstrāde ir taktikas jautājums. Taktika ir saistīta ar principiāli jaunu secinājumu meklēšanu, jaunu darbības virzienu veidošanu un konkrētu ideju realizētāju atrašanu, kas veido stratēģijas pamatojumu un rada teoriju. Parasti tā ir fenomenologiska teorija, kuras pamatā ir novērojumi fenomenu pasaulē. Teorijas realizācija ir saistīta ar taktiku noteiktu konkrētu un operatīvu darbu veikšanu. Operatīvie darbi sniedz reālu rezultātu un rada karjeras iespējas. Operatīvo darbu rezultāti rada vajadzību izveidot jaunu taktiku un mainīt veco stratēģiju.
Dzīve
Apziņas paplašināšanai mūsdienās tiek piedāvātas visdažādākās tehnikas, kuru dzimtene ir gan Rietumi, gan Austrumi. Ceļinieki izvēlas dažādus ceļus un iet pa tiem. Daži no šiem ceļiem var būt pat bīstami – tie var izraisīt reliģisku fanātismu vai citu Ceļu noliegšanu. “Primitīvas” sabiedrības Ceļu izvēlējās iesvētīts sabiedrības pārstāvis – šamanis, un pārējie sekoja samaņa norādījumiem. Viduslaikos šī tradīcija tika turpināta – “vienīgo patiesību” sludināja priesteris, kas par transcendences esamību nebija pat dzirdējis.
Mūsu laikmetā sabiedrībā garīgie ideāli tiek noniecināti. Sabiedrībā valdošais materiālais pasaules uzskats neatbalsta Ceļinieka centienus. Ceļinieks ir viens. Lai paplašinātu apziņu, Ceļa gājējs izmanto dažādus priekšrakstus. Apziņu nav iespējams paplašināt tikai ar gudru rakstu studēšanu, Ceļinieks, darbojoties fenomenu pasaulē, pret visu izturas godbijīgi un caur simbolu sasniedz iekšējo mieru.
Par rokasgrāmatu Rietumzemju Ceļinieks var izmantot R. Šteinera darbu “Kā sasniegt augstāko pasauļu atziņas?”. Latviešu valodā to var lasīt internetā www.antroposofija.lv.