Alķīmijas un Hermētisma Terminu vārdnīca
Mēs uzskatām, ka, pirmkārt, būtu lietderīgi sniegt diezgan vispārīgu definējumu terminiem, kādus parasti izmanto Alķīmijas darbu autori. Rezultātā šī nelielā vārdnīca lasītājiem, kurus interesē Alķīmija, kā arī Garīgā Alķīmija, ļaus atšifrēt viņiem ne visai saprotamos darbus, piemēram, Attēlu grāmata bez vārdiem vai Mutus Liber, Barhauzena darbu Filozofu akmens simboliskais traktāts un Henrija Kunarta rakstu Mūžīgās Gudrības Amfiteātris . Arī tad, ja lasītājs jau ir pazīstams ar šo terminu visai dziļo nozīmi, viņam būs vieglāk lasīt mūsdienu alķīmiķu darbus, īpaši rakstus, kuru autors viens no izcilākajiem – Žuljens Šampaņs un kurš parakstījās ar pseidonīmu Fulkanelli. Divos no saviem darbiem, t.i., Katedrāļu noslēpumi un Filozofiskās mājas , viņš apskata vienīgi ar Alķīmiju saistītos jautājumus. Tomēr definīcijas, kādas mēs šeit minām, sniegs labumu tikai tad, kad tās izmantos viņu aprakstītajos praktiskajos aspektos.
Termini/Apraksts
Gaiss-
Viens no Seno četriem elementiem. Tam nav nekādas saistības ar gaisu, kuru elpojam.
Albifikācija-
Kalcinācija līdz baltam vai sarkanam.
Aludēls /aludel, алудель/-
Aparāts, kurš sastāv no traukiem, novietotiem viens virs otra un savienotiem, lai īstenotu lēnu uztvaicēšanu.
Amalgamēšana-
Dažu metālisku elementu pilnīga sakausēšana, augstākā mērā viendabīgā un plastiskā veselumā.
Eņģelis-
Dažreiz uztvaicēšanas vai mainīgā principa augšāmcelšanās simbols, kā tas ir atveidots Viatorium Spagyricum zīmējumos.
Dzīvnieki-
Parasti tiek attēloti abu dzimumu viena veida dzīvnieku pāris (piemēram, lauva un lauvene, suns un kuce), kas simbolizē Sēru un Merkūru, attīrīti atbilstoši Darbam, vai paužot stabilitāti un mainīgumu. Vīrišķais pārstāvis simbolizē stabilitāti, Sēru; sievišķā dzimuma pārstāvis – mainīgumu, Merkūru. Vienotie dzīvnieki pauž jaunlaulāto savienību, tas ir, laulību. Ja viņi cīnās viens ar otru, tad viņi nozīmē mainīgā fiksāciju vai stabilā izgaišanu. Skat. Basila Valentīna zīmējumus . Tai skaitā, dzīvnieki var simbolizēt arī elementus: Zemi (lauva, vērsis), Gaisu (ērglis), Ūdeni (zivs, valis), Uguni (pūķis, salamandra). Ja hermētiskajā zīmējumā zemes dzīvnieks, kopā ar gaisa pārstāvi, tad viņi nozīmē attiecīgi stabilo un mainīgo.
Apalons-
Saule, zelts.
Izmēģināšana –
Attīrīšana, jeb zelta vai sudraba alķīmiskā pārbaude.
Atanors-
Atstarojošā krāsns.
Ūdens vanna-
Ierīce, kas nodrošina trauka, kurā ir viela, novietošanu vanniņā ar uzkarsētu ūdeni.
Apaļkolba-
Liels apaļš trauks, lai iegūtu uztvaicēšanas rezultātā tapušus produktus.
Vanniņa-
Simbols: 1) Zelta un Sudraba izšķīdināšana; 2) Šo divu metālu attīrīšana.
Putni-
Traucoties debesīs: izgaišana, pacelšanās, uztvaicēšana.
Tiecoties pretim saulei: nogulsnēšanās, sabiezēšana. Šie divi attēli apvienojās vienā nozīmē: uztvaicēšana. Divi putni, pretstatīti diviem zemes dzīvniekiem nozīmē Gaisu vai ātru izgarošanu.
Melns-
Tiek simbolizēts arī kā Krauklis. Atveido pūšanu.
Posts-
Karstums
Kalcinācija-
Vielas pārveidošana par kaļķi. Mēdz būt gan sauss, gan mitrs.
Kupolveidīgs vāks-
Stikla trauks ar atveri, kurš tiek novietots uz retortes kakla, spirtu destilācijas veikšanai. Gandrīz to pašu nozīmē galva, kapela, tvaicējamais katls.
Cementācija-
Operācija, kurā minerālais pulveris, cements, metāli tiks attīrīti līdz tādai pakāpei, ka tajos paliks tikai tīra metāliska viela.
Haoss-
Matērijas vienotības simbols, reizēm attēlots kā melns (Darba pirmā stadija) vai kā trūdēšana.
Ķīmiskais māls-
Špaktelēšanas tepe, veidota no blīvām un eļļainām vielām, paredzēta dažādu trauku savienošanai.
Bērns-
Tērpti karaliskos tērpos vai vienkārši ar kroni: Filozofu Akmens simbols, dažreiz Darba simbols Sarkanā.
Hrizoprazs-
Filozofu Akmens, Lielais Darbs ir paveikts.
Cirkulācija-
Šķidrumu cirkulācija hermētiskā traukā, ar mazas uguns palīdzību.
Cirkulējošs-
Skat. Pelikāns.
Riņķa līnija-
Matērijas vienotība, Visuma harmonija.
Atkārtota destilēšana-
Destilēta metāla spirta novietošana tā atrašanās vietā.
Aukstums-
Viena no dabas četrām īpašībām.
Apdedzināšana, kvēlināšana-
Vielas sildīšana tīģelī, lai no tās iegūtu ūdeni.
Krauklis-
Viena no pirmajām Darba stadijām: trūdēšana.
Kronis-
Ķīmiskā mejestātiksuma, metālu pilnības simbols. La Margarita Preciosa sākumā, seši metāli attēloti kā kalpi, kuri, neapklātām galvām uzturas pie karaļa, Zelta, kājām. Bet vēlāk, pēc viņu transmutācijas, viņi attēloti ar kroņiem uz galvas. No šejienes arī garīgajā alķīmijā tapusi Sen-Martēna sentence: Katrs cilvēks-pats sev karalis…, tas ir, katrā cilvēkā mājo iespēja atgriezties pie sava karaliskā statusa, garīgā, eņģeliskā plānā.
Tīģelis-
Ugunsizturīgs māla trauks, platāks augšpusē, kuru izmano metālu un smago vielu kausēšanai.
Pārtvaicēšanas retorte-
Saukta arī Saskaņa. Ķirbja formas trauks, ar kupolveidīgu vāku, augu un citu materiālu destilēšanai.
Delikvācija-
Vai šķīdība. Dabīga sāļu šķīšana ūdenī, tos novietojot mitrā vidē.
Diāna-
Skat. Mēness
Digestija-
Dezagregācija, matērijas apgriezta attīstība vai tās novecošana, ko sasniedz trauku novietojot silta ūdens vanniņā uz nepieciešamo laika daudzumu.
Suns-
Sēra un Zelta simbols. Suns, kuru ēd vilks, nozīmē zelta attīrīšanu ar antimona palīdzību. Kopā saķērušies suns un kuce nozīmē fiksēto un gaistošo.
Pūķis-
Pūķis, kas pieskaras savai astei Matērijas vienotība.
Pūķis ugunī: Uguns simbols. Daudzu pūķu cīņa: trūdēšana.
Pūķis bez spārniem: trūdēšana. Pūķis ar spārniem: Gaistamība.
Sausums-
Viena no četrām Dabas elementālām īpašībām.
Ērglis-
Gaistamības, kā arī skābju simbols, kādas izmanto Darbā. Ērglis, kas aprij lauvu, nozīmē fiksētā izgaišanu, ar iztvaicēšanas palīdzību.
Divi ērgļi cīņā nozīmē to pašu.
Zeme-
Viens no Seno Elementiem. Nekad nevajag to jaukt ar zemi, pa kuru staigājam.
Zobens-
Uguns simbols.
Bize-
Uguns simbols.
Uguns-
Viens no Seno Elementiem. Nav nekā kopīga ar parasto uguni.
Uguns, kas nāk no smiltīm-
Smilšu novietošana starp uguni un trauku, kurā ir viela un kura ir jāapstrādā.
Stabilitāte-
Metāliskais Sērs vai viens no diviem suņiem, izturība.
Puķes-
Parasti attēlo ziedu secību Darba stadijās, kas nomaina viena otru.
Strūklaka-
Trīs strūklakas parasti nozīmē trīs Principus, Sēru, Merkūru un Sāli. Skat.arī terminu Vanniņa. Pastāv arī citas šī simbola nozīmes, un to uzskaitīšana aizņems pārāk daudz vietas. Papildus skaidrojumus var gūt Fulkanelli darbos.
Gudro zelts-
Filozofu Sērs.
Hermafrodīts-
Sēra un Merkūra savienošanas rezultāts, saukts arī par Rebisu.
Karstums-
Viena no Dabas elementārām īpašībām.
Jupīters-
Alvas simbols.
Karalis un Karaliene-
Skat.vīrietis un sieviete.
Lauva-
Attēlota viena: stabilā simbols.
Ar spārniem: gaistošs, Merkūrs.
Lauva simbolizē arī minerālu (vai zaļu vitriolu), no kura tiek iegūta vitriola eļļa (sērskābe), kuru izmanto Alķīmiķi.
Lauva, attēlots pretim trim citiem dzīvniekiem, simbolizē Zemi. Arī Hrizopraza simbols.
Lauvene-
Gaistošs, Merkūrs.
Likvācija-
Filozofu Akmens.
Maģiskais Rubīns-
Uguns retinošo īpašību uzbudinošais starpnieks, kas nokrāsojis viņu un pastiprinājis uguns īpašības. Tiek saukts arī par Kristus Eļļu, Kristāla Eļļu, un tai skaitā tiek atveidota kā heraldiskā Ķirzaka vai salamandra, kura dzīvo ugunī un kurai piemīt uguns nozīme.
Vīrietis un Sieviete-
Sērs un Merkūrs. Atkailināti nozīmē sudrabu un zeltu.
Abu kāzas, vakars: Sēra un Merkūra savienošanās.
Ieslēgti Kapličā: abi Principi apvienoti Filozofu Akmenī.
Marmorizācija-
Vielu sasmalcināšana pulverī ar stampas palīdzību. Saucas arī porfirizēšana.
Kāzas-
Sēra un Merkūra savienošana, Stabila un Gaistoša. Priesteris, kas vada ceremoniju, simbolizē Sāli, kas tos apvieno.
Marss-
Uguns, Darba stadiju oranžā nokrāsa.
Kolba ar garu kaklu-
Apaļš, ovāls vai saspiests stikla trauks ar garu kaklu.tiek izmanots pie sagatavoto vielu iztvaicēšanas.
Šķīdinātājs-
Augu vai minerālie ūdeņi, kam piemīt īpašība šķīdināt.
Merkūrs (dzīvsudrabs)-
Viena no Matērijas okulto Principu sastāvdaļām. Tam nav nekā kopīga ar vulgāro vielu, kurai ir tāds pats nosaukums. Tāpat tas ir arī Sudraba simbols, sagatavots
Darba noslēguma daļai.
Pazemība-
Matērijas izmainīšana, to sasmalcinot pulverī vai pievienojot tam aktīvo elementu.
Kalns-
Filozofu pavards. Filozofu olas virsotne.
Neptūns-
Ūdens
Ieeja-
Sākums
Pils-
Ieeja Slēgtā Pilī: Sudraba atrašana, kurš spēj vājināt Stabilo, kā arī lai tam piešķirtu formu, analoģisku tā pirmatnējam sastāvam.
Ja tiek attēlota Karaļa slēgtā pils – iespēja iegūt Dzīvo Zeltu, Gudro Zeltu vai
Filozofisko Sēru. Ja attelo slēgtu Karalienes pili – iespēja gūt au contraire Dzīvo Sudrabu, Gudro Sudrabu vai Filozofisko Merkūru.
Sadalīšana-
Operācija, kurā sudrabs tiek atdalīts no zelta ar salpetra palīdzību. Nozīmē attīrīšanu.
Pelikāns-
Tīģelis ar diviem pilniem rokturiem augšā. Tos mēdz saukts arī par cirkulējošiem, kas atspoguļo to funkciju.
Fēniks-
Darba sarkanās stadijas simbols.
Fēniksa ola Filozofu Ola.
Fēniks arī Filozofu Sērs un Gudro Merkūrs, kas apvienoti un savienoti darba pēdējā stadijā.
Priesteris-
Tas, kurš laulā vīrieti un sievieti, jebkarali un karalieni, simbolizē Sāls Principu.
Prima materia-
Hermētiskā darba pirmmatērija. Parasti pirīta vai svina uguns (svina spīdums).
Izplūde-
Process, kura laikā minerāls sakausējumā tiek pakļauts deterģenta vai pulvera ietekmei, kas izraisa transmutāciju.
Lietus-
Darba baltās stadijas simbols vai albifikācija. Arī kondensāta atveidojums tā iegūšanas procesā.
Rebis-
Gudro Zelta um Gudro Merkūra amalgamēšanas rezultāts, divējādās matērijas rezultāts (vienlaicīgi mitra un sausa, saņēmusi dubultas okultās īpašībasDabas un Mākslas ietekmē), precīzi līdzsvarots.
Uztvērējs-
Šeit nozīmē stikla lodi.
Rektifikācija-
Beigu destilācija, nepieciešama, lai iegūtu absolūti tīru metāla garu. Bieži tiek īstenota uz ļoti spēcīga uguns.
Rektifikācija (vai spirts)-
Ūdens atdalīšana. Vielā (vai flegmā) esošais ūdens tiek atdalīts ar iztvaicēšanas vai destilācijas metodi.
Sarkans-
Lielā Darba beigu stadija. To simbolizē arī uguns.
Pārtvaice-
Operācija, kuras gaitā no metāla tiek izvadīti svešas vielas. Tai skaitā tiek izmantots, strādājot ar zeltu un sudrabu.
Nogulsnes-
Tas, kas paliek trauka apakšā pēc destilācijas.
Sinonīms izkārnījumiem, pīšļiem, terre-damn裠, nāves galvai.
Retorte-
Apaļš stikla strauks, kura kakliņš izliekts uz tā pamatnes pusi, kalpo vielu destilēšani Darba gaitā.
Kausēšana-
Metāla gara iekšējās enerģijas paaugstināšana, iedarbojoties uz vielu, kurā ir gars ar spēcīgu uguni. Retāk izmanto kā pilnīgu desikāciju.
Istaba-
Filozofu Olas simbols, kad tajā slēgti Karalis un Karaliene (Sērs un Merkūrs).
Roze-
Nozīmē sarkano krāsu, Darba pēdējās stadijas simbols.
Sarkanā un baltā roze: stabilā un gaistošā, Sēra un Merkūra apvienošana. Reizēm roze ir visas Hermētiskās Mākslas simbols.
Rubifikācija-
Uzliesmojošā Sēra saārdīšana un neuzliesmojošā Sēra iemiesojums, pārvēršana Zelta principā, slēptu minerālā.
Salamandra-
Uguns simbols. Reizēm nozīmē sarkano krāsu, t.i., Darba beigu stadiju, vai pat balto krāsu, kāda viņam ir pirms tam. Skat.arī Maģiskais rubīns.
Sāls-
Saukts arī par Arsēnu. Viens no trim mistiskajiem principiem, kurš veido ķermeni. Tam nav nekā kopīga ar ikdienišķo sāli. Tas ir nekas cits, kā Sēra un Merkūra apvienojums metālā, no kā tā arī veidojās. Turklāt, tā ir gara un dvēseles, jeb dvēseles un garīgā dubultnieka, kas veido cilvēciskās būtnes ķermeni, savstarpējā iedarbība. Sāli var salīdzināt arī ar divu skaitļu rezināšanas rezultātu.
Saturns-
Nozīmē svinu. Nozīmē arī Darba melno krāsu trūdēšanas stadijā. Sinonims Krauklim.
Slepenā Uguns-
Visuma gars, slēpts metāla tumsas centrā, dzīvības dzirksts, slēpta visā, kas atrodas savā sākotnējā stāvoklī.
Kapliča-
Filozofu ola.
Čūska-
Tāda pati nozīme kā Pūķim.
Trīs čūskas nozīmē trīs Principus: Sāli, Sēru un Merkūru.
Divas čūskas: Sēru un Gudro Merkūru.
Čūska ar spārniem: gaistošs.
Bez spārniem: stabilitāte.
Čūska krustā: fiksēts gaistošais.
Ūdens trūkums-
Sausums.
Gudro Sudrabs-
Filozofiskais Merkūrs.
Skelets-
Trūdēšana, darbs atrodas melnajā stadijā. Sinonīms Krauklim.
Sfēra-
Nozīmē Matērijas vienotību
Kvadrāts-
Četru Elementu simbols.
Slāņošanās-
Dažādu vielu, kas novietotas virs spēcīga uguns, noslāņošanās. Pēc tam šie slāņi pārvēršas kausējumā, ar kuru strādā, tomēr šim procesam nav jābūt nejaušam, bet gan zinātniskam un saprātīgam.
Uztvaicēšana-
Pastiprināta vai lēna. Lēna ir vēlamāka. Viela tiek ievietota slēgtā traukā ar garu kaklu, un trauks tiek novietots uz lēnas uguns, tā, lai smalkās (vai tīrās) daļas tiktu atdalītas no smagajām (vai netīrām), tām paceļoties no trauka pamatnes uz tā augšējo daļu.
Sērs-
Viena no Matērijas okulto Principu sastāvdaļām. Tam nav nekā kopīga ar vielu, kuru pazīstam ar tādu pašu nosaukumu. Tas ir arī Zelta nosaukums, kurš sagatavots Darba noslēguma daļai.
Saule-
Reizēm nozīmē parasto zeltu, kāds sagatavots Darba veikšanai; citreiz arī – Gudro Sēru.
Gulbis-
Darba simbols tā otrajā, baltajā stadijā, kura norisinās pēc trūdēšanas vai irizācijas. Šī stadija nav atrodama Lielā Darba klasiskajā ternerā: Melns, Balts, Sarkans.
Koki-
Koks, uz kura novietoti mēneši, nozīmē Mazo Darbu, balto akmeni. Ja uz tā atrodas saules, tad tas nozīmē Lielo Darbu, sarkano akmeni. Ja uz tā septiņu metālu simboli vai saules, mēnes un piecu zvaigžņu simboli, tad tas nozīmē prima materia formu, kurā dzimuši metāli.
Trīstūris-
Metālu Principa trīs mistisko sastāvdaļu simbols: Sāls, Sērs, Merkūrs.
Kolba pārtvaicēšanai-
Trauks, identisks pārtvaicēšanas kubam, tomēr vairāk pagarināts. Kalpo tiem pašiem mērķiem.
Venēra-
Varš.
Gaistošs-
Merkūrs. Tas, kam jābūt nodalītam no stabilām vielām.
Iztvaicēšana-
Cieta ķermeņa pārtapšanas process gāzveida, ar uzsildīšanas palīdzību. Gaistošo vielu atdalīšana no stabilām.
Vulkāns-
Parastā uguns simbols.
Ūdens-
Viens no Senajo četriem Elementiem. Nav nekā kopīga ar parasto ūdeni.
Kāzu Nakts-
Skat. Laulības.
Mitrums-
Viens no četriem elementāriem dabas principiem.
Uguns Ritenis-
Otrā Darba pirmā stadija, lēna un vāja uguns.
Balts-
Baltais akmens, joprojām vēl nepilnīgais akmens, kurā viss, ko var pakļaut transmutācijai, nav attīstījies un nav iegūts.
Vilks-
Antimona simbols.
***
Mēs minējām dažus terminus, kādi sastopami dažādos Alķīmijai veltītos darbos. Tai skaitā, mēs pieturējāmies pie definīcijām, kādas sniedzis mūžībā aizgājušais Alberts Puassons savā grāmatā Alķīmiķu teorijas un simboli , kā arī erudītais Žans Maveriks grāmatā Senā Metālu Māksla . Esam izmantojuši arī divus Fulkanelli darbus Katedrāļu noslēpumi un Filozofiskā mājvieta, kā arī Nikola Valua darbu Piecas grāmatas u.t.t.
I VISPĀRĪGIE ALĶĪMIJAS NOVĒROJUMI
Hermētiskā terminoloģija izmanto vārdus un izteicienus, kuriem nav tiešas saistības ar saviem ekvivalentiem pasaulīgajā valodā. Tāpēc ir nepieciešams precizēt, ko mēs saprotam ar vissvarīgākajiem vārdiem, kuri atspoguļo Pirmatnējās Matērijas sastāvdaļas, kā arī to evolūciju, virzoties uz savu galīgo formu: Zeltu garīgās pilnības simbolu metālu dzīvē.
А) Elementu četras īpašības
– Aukstums, sabiezēšanas avots, parādās, ja pilnīgi vai daļēji iztrūkst vibrācijas, kuru loma saistīta ar Matērijas koagulāciju vai kristalizāciju, traucējot Matērijai izplesties Karstuma ietekmē (konservācija).
– Mitrums, sievišķības avots, izpaužas kā pievilcīga, mainīga, nepastāvīga, padevīga, mīksta dabas vibrācija, kas noved pie atslābinoša stāvokļa. Iekļūstot starp atomiem, izšķirot starp tiem esošās homogēnās saites un apvienojot heterogēnās, izraisa Matērijas involūciju. Tā darbība ir mērena, padevīga, mīkstinoša, izkaisoša.
– Sausums, reakcijas avots, kurš izpaužas kā saturošas vibrācijas, vibrācija, izraisa dabas kairinājumu, kura noliedz un uztur doto impulsu, vibrācija, kura pretojas. Tā darbībai piemīt saraušanās īpašības.
– Karstums, vīrišķības avots, ekspansīvas dabas vibrācija, paplašinoša, izlādējoša, izraisa atomu evolūciju. Tā darbība atdzīvina, spēcina, stimulē un tai ir aktīvs raksturs.
Šīs četras Īpašības cilvēkā rada:
– Aukstums: neiejūtību, skepsi, iedomību, pasīvu vēlmi pakļauties;
– Mitrums: pasivitāti, mainīgumu, vēlmi līdzināties un pasīvu vēlmi pakļauties;
– Karstums: pretdarbību, pretestību, spēju saglabāt, pasīvu vēlmi dominēt;
– Sausums: ekspansiju, entuziasmu, darbību, aktīvu vēlmi pārliecināt.
B) Četri Elementi
– Zeme: Sāls atbildes reakcijā uz Aukstumu sadalās un, pretēji absolūtai sabiezēšanai, tiek pārvērsta Zemes elementā; sabiezēšanas un uztveršanas princips.
– Ūdens: Aukstuma dzesējošā, sabiezējošā, atslābinošā un nostiprinošā darbība, attiecībā uz Mitrumu, sablīvē, mazina tā īpašības, pārvēršot to Ūdenī; cirkulācijas princips.
– Gaiss: Karstuma ekspansīvā, paplašinošā un retinošā darbība uz Mitrumu, pārvērš to Gaisā; molekulārās pievilkšanās princips.
– Uguns: Sausuma aktīvā, noturošā, pretestības un kairinošā darbība, attiecībā uz Karstumu, pārvērš to Ugunī; spēcīga un aktīva dinamisma princips.
Četri Elementi cilvēkā rada:
– Zeme: nemieru, nerunīgumu, atturību, saprātīgumu, jūtīguma vai iedomības nomākšanu, noslēgtību vai pretenciozitāti, aizdomīgumu, domīgumu, izveicīgumu, darba mīlestību un tieksmi uz vientulību.
– Ūdens: pasivitāti, gausumu, nepatiku pret darbību, apātiju, padevību, bezrūpību, nepastāvību, daudzpusību, slinkumu, neapzinātību, neapņēmību, biklumu, bailes.
– Gaiss: pieklājību, laipnību, izpalīdzību, gudrību, izsmalcinātību, iniciatīvu, attapību, spēju asimilēt, radošumu, harmonijas izjūtu.
– Uguns: nežēlību, augstprātību, ambiciozitāti, aizrautību, pašpārliecinātību, lepnību, aizkaitināmību, degsmi, cītīgumu, drosmi, dāsnumu, kaislību, izšķērdību, impulsivitāti, godkāri.
C) Trīs Filozofiskie Principi
Sēra princips: Karstums, kas atrodas Ugunī un Gaisā, rada karstas, auglīgas un fermentatīvas dabas principu, Sēru. Tas ir visu sēklu vīrišķais princips. No tā rodas garša un viena no pamatkrāsām – sarkanā krāsa. Cilvēkā tas atbilst Garam.
Merkūra princips: Mitrums, kādu satur Gaiss un Ūdens, rada tvaikveida, smalkas, mainīgas un radošas dabas principu, Dzīvsudrabu. Tas ir visa veidu sēklu sievišķais princips, no tā rodas smarža, kā arī pamatkrāsa – zilā. Cilvēkā tas atbilst Dvēselei.
Sāls princips: Sausums, kādu satur Uguns un Zeme, rada sausas, savelkošas, sabiezējošas dabas principu, Sāli. Šis ir Vīrišķā un Sievišķā apvienojums, kā arī to savienības rezultāts. No viņa nāk forma un svars, kā arī pamatkrāsa – dzeltenā. Cilvēkā tas atbilst Ķermenim.
Tie ir trīs galvenie principi un Alķīmijas valodā nozīmē Substances, kuras ir vistuvākās radībai un lietām.
D) Gudro Divi Metāli
Gudro Sudrabs: Saukts arī par Gudro Merkūru, pretstatā filosofiskajam Merkūram, kurš izpaužas iepriekšējā stadijā, vai Neprātīgam Merkūram, kuru tāpat sauc par dzīvsudrabu vai filosofisko Sudrabu. Tas veidojas Merkūra Principa nelielai daļai absorbējot neliela daudzuma Sēra principu, vai, citādi izsakoties, nelielai daļai Sēra principa absorbējot proporcionālu daudzumu vienkārša Zelta. Nav nepieciešams, lai pirms tam Zelts tiktu pakļauts eksaltācijai (uztvaicēšana vai iztvaikošana) vai pārkausēšanai. Tam nav jābūt pārstrādātam vai sakausētam pašam ar sevi. Tam jābūt ar neskartu dabu.
Gudro Zelts: Pazīstams arī kā Gudro Sērs, pretstatā filosofiskam Sēram, kāds rodas iepriekšējā stadijā, vai Neprātīgam Sēram, kas ir parastais sērs. To sauc arī par Filosofu Zeltu.
Tas veidojas neliela daudzuma Sēra Principam, absorbējot nelielu daudzumu Sāls Principa, vai, citiem vārdiem sakot, neliela daudzuma Sēra Principam absorbējot proporcionālu Sudraba daudzumu. Nav nepieciešams, lai pirms tam Sudrabs tiktu pakļauts eksaltācijai (uztvaicēšana vai iztvaikošana) vai pārkausēšanai. Tam nav jābūt pārstrādātam vai sakausētam pašam ar sevi. Tam jābūt ar neskartu dabu.
Šīs divas Darbības tiek veiktas pēc secīgu kausēšanu sērijas (pavairošanas).
E) Hrizoprāzs vai Filozofu Akmens.
Hrizoprāzs: Tiek iegūts lēnas gatavošanas rezultātā Filozofu Olā (kolba ar garu kaklu), kura ievietota vannā ar smiltīm, kas atrodas Atanorā (krāsns), savstarpēji sajaucoties un sadaloties Gudro Zeltam un Gudro Sudrabam.