Dievietes atmodināšana
Senajā Grieķijā sievietes ļoti labi apzinājās, ka viņu vieta dzīvē un nodarbību raksturs ir nesaraujami saistīti ar kādu no dievietēm un tās pārvaldību un šo, savu dievieti viņas arī pielūdza. Audējām bija nepieciešama Atēnas palīdzība, jaunās meitenes piesauca Artemīdu, precētās sievietes pielūdza Hēru. Sievietes nesa ziedojumus tām dievietēm, kuras viņām katrā atsevišķajā dzīves brīdī palīdzēja. Dzemdētājas aicināja Artemīdu, lai tiktu atbrīvotas no ciešanām. Hestiju piesauca, lai mājas pavards būtu tik aicinošs, ka dzīvesvieta kļūtu par dzimto namu.
Dievietes spēja ļoti daudz. Lai uzturētu uzticību, bija nepieciešami rituāli, lūgšanas un ziedojumi. Sievietes pielūdza dievietes un sargājās no viņu dusmām.
Dievietes kā arhetipi dzīvo arī mūsdienu sievietē viņas slēptajā dziļākajā būtībā un gluži tāpat kā Senajā Grieķijā saņem to, kas tām pienākas. Sieviete visas dzīves garumā vai arī īsāku vai ilgāku laika posmu atrasties kāda noteikta arhetipa ietekmē pat nezinādama, ka tā notiek un, ka neapzināti viņa kalpo kādai no dievietēm.
Piemēram, jauna meitene pievērš puišu uzmanību un sāk dzimumdzīvi nebīdamās no iespējamas grūtniecības pat nenojauzdama, ka viņu uz šādu rīcību rosina Afrodīte. Pusaugu meitene, pat nezinādama par savvaļas dabas pārvaldnieci mērķtiecīgo Artemīdu, nodarbojas ar jāšanas sportu un iesaistās dažādās sportiskās organizācijās. Tikpat labi kāda cita jaunava var aizrauties ar zinātnēm un grāmatu lasīšanu un gudrā Atēna viņu rosinās nodarboties tieši ar šo un saņemt atzinību no eksakto priekšmetu skolotājiem. Taču kādā cita, kas rotaļājas ar lellēm un domā par viņu ērtībām, nemaz nenojautīs par Dēmetras ietekmi.
Dieviešu tēlu arhetipi pārstāv iespējamos uzvedības un rīcības modeļus, kas dziļi mīt visu sieviešu dvēselēs, taču katrā konkrētajā sievietē kādi noteikti modeļi pamostas, bet kādi citi ne. Runājot par arhetipiem K.G.Jungs izmanto šādu salīdzinājumu: arhetipiskā shēma līdzinās neredzamam tēlam, kas veidos topošā kristāla veidolu un satvaru, bet izveidojies kristāls līdzinās atmodinātam arhetipam.
Auga arhetips ir tā projekts, kas dzīvo sēklā. Sēklu izaugšana ir atkarīga no to izturības, no augsnes sastāva, klimatiskajiem apstākļiem, kā arī no barības vielu trūkuma vai tieši otrādi, no tā pietiekamības un pat no dārzkopja gādības. Līdzīgi vienas vai citas dievietes arhetipa atmošanās katrā sievietē ir atkarīga no daudziem blakusapstākļiem gan no iedzimtības, dzīvesveida, ģimenes, kultūras, savstarpējām attiecībām, iespējām, darbošanās veida, gan pat no hormonu skaita un līdzsvara organismā.
Iedzimtība, ģimenes vide un dievietes
Bērni piedzimstot nes sevī dažādu dievību arhetipus viņi ir vai nu mierīgi vai, gluži otrādi kustīgi, pašapmierināti vai nemierīgi, ar vēlmi būt vieniem vai tiekties pēc citiem. Būtībā divu-trīs gadu vecumā bērnos izteiktāk parādās kādas vienas dievības iezīmes. Meitene, kura zina, ko viņa vēlas un tiecas pēs tādām pat priekšrocībām, kādas ir viņas brālim, būtība ļoti spilgti atspoguļo Artemīdas arhetipu. Ja viņā parādās Atēna izpausmes, viņai var ieteikt censties uzvesties tāpat kā citas meitenes. Ļoti bieži uzvedības modelis, kurš parādās bērnos nesaņem atbalstu ģimenē, pat vēl vairāk bērnu rīcība un uzvedība tiek nosodīta kā neatbilstoša un sveša ģimenē pieņemtajam dzīves veidam un tradīcijām.
Taču vecāku nosodošā attieksme pret kādu no dievietēm nebūt nebūs iemesls, lai meitene no tā atteiktos. Meitene var iemācīties nomākt dabiskās vēlmes un raksturu, taču līdztekus tam viņa var zaudēt arī pašvērtību un pašcieņu. Taču arī pārspīlēta sekošana savai dievietei var būt ne mazāk bīstama un traucējoša bērna attīstībai. Ja piemēram, tipiska Persefone ir tik ļoti pieradusi sekot citiem, ka viņai tā arī var neizveidoties pašai savs skatījums un pieredze. Atēnai raksturīgā intelektuālā apdāvinātība dod spējas mācībās, bet ne vienmēr iemāca sadarboties un draudzēties ar klasesbiedriem un vienaudžiem. Ģimenes palīdzība, vērtējums un atbalsts palīdzēs meitenei nebūt vienpusīgai un mācīs viņai atšķirt savas labās un traucējošās izpausmes.
Kultūra un dieviešu arhetipi
Kādas īsti dievietes atbalsta mūsu tradicionālā kultūra, kādas sieviešu lomas tā pieņem un kādas noraida vai nesaprot.
Patriarhālai sabiedrībai pieņemamākas ir pakļauto dieviešu athetipiskas izpausmes: Dēmetra (māte), Hēra (sieva) un Persefone (meita).
Afrodīte tiek vērtēta kā pavedēja un valdzinātāja, tādējādi tās arhetips tiek izkropļots un novērtēts vienīgi seksuālā, fizioloģiskās baudas līmenī, nemaz nepamanot tā smalkākās izpausmes.
Dažās senajās un arī mūsdienu kultūras tradīcijās tiek noliegts vai nonievāts neatkarīgo dieviešu arhetips un tā izpausmes: Artemīda, Atēna un Afrodīte ir nesaprastas un nepieņemtas.
Senajā Ķīnā pastāvēja paradums kopš agras bērnības cieši nosaitēt sieviešu kājas tādējādi radot ne tik fiziskas ciešanas, bet psiholoģisku ierobežotību. Sievietēm šādi tika liegts būt neatkarīgām un viņas burtiski bija piesaistītas mājai. Romānā Burve (Maxine Hong Kingston, “The Woman Warrior”) ir stāstīts par to, kā sieviete Ķīnā tiek pazemota pat gandrīz līdz mūsdienām. Kontrastam autore deva mītoloģisku vēstījumu par varoni-cīnītāju un šādi pierādīja vienkāršu patiesību pat ja īstenais arhetips tiek nomākts, tas tomēr parādās sievietes sapņos, vēlmēs, leģendās, līdzībās.
Hormonu ietekme uz arhetipiem
Laikā, kad sievietes organismā notiek izteiktas hormonālās izmaiņas dzimumnobrieduma, grūtniecības laikā, menopauzā daži arhetipi izpaužas spilgtāk.
Hormoni, kas atbildīgi par krūšu un dzimumorgānu veidošanos, var rosināt jutekliskumu un seksualitāti, kas raksturīgi Afrodītes arhetipam. Dažas meitenes attīstās un kļūst līdzīgas jaunām Afrodītēm. Taču citām fiziska dzimumbrieduma laikā nebūt nerodas interese par zēniem. Uzvedību nebūt nerosina paši hormoni, bet gan hormonu saikne ar dieviešu arhetipiem.
Grūtniecības laikā asinīs paaugstinās progesterona hormona līmenis. Taču arī šajā gadījumā sievietes reaģē dažādi. Dažas līdztekus tam, kā pārmainās organisms un aug mazulis sievietes vēderā, izjūt sevī arvien vairāk dievietes-mātes Dēmetras arhetipa izpausmes. Savukārt citas pat ilgu laiku var nepamanīt savu grūtniecību, jo ir aizņemtas ar karjeru, mācībām, darbu un tādas paliek iespējami ilgāku laiku.
Cits hormonālo izmaiņu laiks ir menopauze izbeidzas menstruācijas, vairs nevairojas estrogēna un progestrogēna hormoni. Un arī šajos gadījumos sievietes jūtas dažādi atkarībā no aktīvākās dievietes arhetipa viņās. Dēmetras tips biežāk kļūst depresīvs šīs sievietes biežāk pārdzīvo tukšās ligzdas sindromu, savukārt citas spilgti izjūt pēsmenopauzes karstuma viļņus. Šīs izjūtas apliecina citas dievietes arhetipa atmošanos sievietē.
Dievietes dažādi darbojas pat ne tikai lielajos ciklos, bet arī mēneša ciklus dažādos periodos. Sievietes, kuras pieradušās vērot savas izjūtas bieži pamna, ka, piemēram, pirmā posma laikā vairāk jūtamas neatkarīgo dieviešu izpausmes, it īpaši darbīgās Atēna un Artemīda. Vēlāk, otrā perioda laikā vairojas vēlme vīt ligzdiņu, izteiktākas ir mājas sajūtas un mājīguma izjūtas, ļaušanās un atkarības impulsi, kas liecina par atkarīgo dieviešu arhetipa pārsvaru sievietē: Dēmetras, Hēras, Persefones, Hestijas ietekmes.
Hormonālās un arhetipiskās izmaiņas, kad sievietes organismā tik daudz kas mainās, bieži var izraisīt īstu jucekli gan jūtās, gan domāšanā un pat pasaules skatījumā. Tas var radīt nopietnu iekšējo konfliktu. Klasiska piemērs ir, piemēram, neatkarīgā sieviete Artemīda, kura dzīvo ar vīrieti, kurš nevēlas precēties vai pat neder vīra lomai kā tādai. Viņu šāda situācija pilnā mērā apmierinās. Taču arī šī tipa sieviete cikla otrā perioda beigās, kad aktivizējas atkarīgās dievietes arhetips, var justies depresīva un izraisīt sīkus skandālus, taču šīs izjūtas ātri pāriet.
Dievietes atmodina ļaudis un notikumi
Dažkārt kādu no arhetipiem atmodina negaidīta tikšanās ar kādu īpaši nozīmīgu cilvēku vai kāds notikums un tad un tad to atspoguļojošā dieviete aktīvi iesaistās sievietes dzīvē. Piemēram, kāda cita cilvēka bezpalīdzība sievietē var atmodināt gādīgo Dēmetru un sieviete var aizmirst gan par savu darbu, gan par karjeru un stundām klausīties otra stundām garo žēlošanos un bēdu stāstu. Ja viņu aizkustinās šāds stāsts, viņa var nesavtīgi mesties otram palīgā, nedomājot pati par sevi. Taču kāda cita norise var atmodināt Artemīdas cīnītajas garu vai Atēnas loģisko prātu un intelektuālo aktivitāti.
Sievietes prioritātes bieži vien maina iemīlēšanās. Ierastās shēmas tad pēkšņi vairs nedarbojas. Ja atmostas Afrodīte, Atēnas loģika var zust un nepieciešamība pēc profesionāliem panākumiem izgaist vismaz uz laiku.
Dievietes aktivizē darbība
Teiciens Darbība ir kļūšana šajā gadījumā ir pilnīga patiesība un realitāte noteiktas darbības var veicināt noteiktas dievietes arhetipa aktivizēšanos. Piemeram, meditāciju prakse ļoti labā veidā atmodina iekšēji vērstās, viedās un rāmās Hestijas atmodu. Ja sieviete regulāri ļaujas meditatīvām noskaņām, viņai ir vieglāk koncentrēties un nomierināt prātu, atbrīvojot to no nevajadzīgas un neauglīgas prātošanas. Tās izmaiņas, ko ienes meditācijās atmodinātā Hestija, visbiežāk un labāk spēj novērtēt pati sieviete, jo tikai katrs pats mēs vislabāk spējam novērtēt izjust savas iekšējās pārmaiņas. Pēc ilgāka vai īsāk laika sprīža sievietes iekšējo mieru un viedumu saprot un sajūt arī apkārtējie.
Vērojot zvaigznes un sajūtot savu vienotību ar dabu, sieviete atmodina Artemīdu Mēness un medību dievi, kuras stihija ir brīvā, mežonīgā daba, savvaļas dzīvnieki un augi.
Sieviete, kura tiecas pēc zināšanām un kurai nozīmīga ir profesionālā karjera. Ir atmodinājusi sevī Atēnas arhetipu. Mācības, studijas, eksāmeni, darbs pie zinātniskiem rakstiem viennozīmīgi pieprasa Atēnas loģisko prātu un intelektu. Sieviete, kura izlēmusi laist pasaulē bērniņu, aicina palīgā Dēmetru un dievietes-mātes aizbildnību. Taču tā, kuras darbs ir saistīts ar kustību, braucieniem, piesauc Artemīdu.
Aicinājums dievietēm
Daudzas Homēr himnas būtībā ir vēršanās pie grieķu dievībām. Vispirms himnā tiek veidots dievietes tēls, viņas ārējais izskats, rakstura īpašības un izturēšanās, kas iedvesmo klausītāju. Tad viņu aicina namā un nest labvēlību tam, kurš viņu aicinājis un lūdzis. Senie grieķi zināja kādu noslēpumu Dievietes ļoti būtiski vispirms vizualizēt un tikai tad lūgt viņu palīdzību.
Lasot grāmatas turpmākās nodaļas mēs varēsim atklāt, ka daudzas no dievietēm, kuras veido mūsu arhetipu un nosaka daudzas mūsu dzīves norises, mēs tik labi nemaz nepazīstam vai arī par tām nezinām vispār neko. Lai piesauktu dievieti, svarīgi ir koncentrēties uz viņu izmantojot iztēli un censties viņu ieraudzīt, sajust viņas enerģētiku. Tikai tad ir iespējams vērsties pie viņas ar savu vēlmi un lūgumu dāvāt nepieciešamo spēku un atbalstu.
Tālāk sniegti daži aicinājumu piemēri:
Atēna, dod man skaidru domu šai notikumā;
Persefone, palīdzi man būt atvērtai un uztverošai;
Hēra, palīdzi man būt uzticīgai un atbildīgai;
Dēmetra, māci māni pacietībā un cēlsirdībā, palīdzi man būt labai mātei;
Artemīda, palīdzi man koncentrēties uz nosprausto mērķi;
Afrodīte, uzturi manī mīlestību un palīdzi man izprast savu ķermeni;
Hestija, iepriecē mani ar savu klātbūtni, dāvā man mieru un bezkaislību.
Dievietes un dzīves posmi
Sievietes dzīvē ir vairāki posmi un katrs no tiem atbilst vienai vai vairākiem dieviešu arhetipiem. Turklāt sieviete var aprobežoties arī tikai ar vienu dievieti, kura viņu vedīs cauri visai dzīvei. Atskatoties pagātnē, sievietes var ļoti labi novērot, kādas dievietes kuros dzīves posmos bijušas aktuālas.
Jauna meitene var būt ļoti koncentrējusies uz mācībām, tad viņu visdrīzāk virza aktīvās, mērķtiecīgas un tieksmīgās Artemīdas arhetips. Taču var pieaicināt arī Atēnu, kas palīdzēs būt precīzai, noteiktai un nekļūdīgai, kā arī veicinās intelekta izpausmes. Taču dažkārt jaunas meitenes agri kļūst par sievām un mātēm un dzīvi izauž Dēmetras un Hēras arhetipus.
Vidējie dzīves gadi bieži vien ienes izmaiņas arhetipu izvēlē un pārvaldījumā. Visbiežāk vecumā starp trīsdesmit un nedaudz pāri četrdesmit gadiem līdz tam aktuālais arhetips mainās. Ja sieviete līdz šim ir tiekusies pēc laulības, ģimenes, bērniem vai tieši otrādi, pēc karjeras un profesionāliem panākumiem, viņa šai jomā visdrīzāk kaut ko no vēlamā jau ir sasniegusi. Taču enerģijas vēl ir gana. Varbūt viņā atmodīsies Atēna un rosinās iegūt jaunu izglītību. BVai arī Dēmetra modinās vēlmi pēc bērniņa tieši tagad.
Nākamā aktuālo arhetipu nomaiņa var notikt vēl vēlākos gados līdz ar menopauzes iestāšanos vai aiziešanu pensijā. Kāda varbūt ieraudzīs sevī slēptu Atēnu, bet kāda cita, kas līdz šim bijusi sabiedriska, komunikabla un aktīva, sajutīs dziļu nepieciešamību pēc vienatnes, kas būs nopietnās un viedās Hestijas arhetipa rosināta. Svarīgākā par visu ir saskaņa pašai ar sevi, iekšējās un ārējās pasaules līdzsvars. Viss ir atkarīgs no tā, kāda dieviete un kurā dzīves brīdī dominē sievietes dvēselē un kāds arhetips nosaka viņas vēlmes un izvēles.