Vispirms mazliet par virsrakstu.
Ar Dievu šeit domāts cilvēka garīgās attīstības jebšu evolūcijas [gala]mērķis. Nav svarīgi, kā to šeit nosauc, svarīgi saprast, ka tas ir tas, uz ko cilvēks apzināti vai neapzināti tiecas. Var saukt arī par apskaidrību vai vienkārši par Turieni. Kā jau mēs reiz runājām, evolūcija notiek neatkarīgi no tā, vai mēs ko par to zinām, vai nē. Respektīvi, uz šo apziņas stāvokli kustība rit savu neapturamo gaitu. Sliktā ziņa jo mazāk esam lietas apzinoši, jo caur lielākām ciešanām tas notiek. Labā ziņa būšana tur pie Dieva solās būt kaut kas ļoti labs. Tāpēc sadzīviskais teiciens neņem galvā, viss būs labi! ir absolūti patiess visiem dzīves gadījumiem.
Ar attālumu gan nebūs tik vienkārši, jo tas šeit netiks uzrādīts ne metros, ne verstīs, ne olektīs. Netiks arī uzrādīta vērtību skala ar iedaļas vērtību. Tomēr, lai arī bez mērvienībām, par atrašanos tuvāk vai tālāk mēs parunāsimies.
Gan jau ir materiāli, kur tēma ir izklāstīta labāk un profesionālāk ietverot skaidrojumus ar cilvēka smalko plānu īpašībām. Šis būs vienkāršots skatījums. Tomēr uzdrošinos aizkavēt lasītāja uzmanību, jo būs iespēja salīdzināt. Sekoju arī iekšējai dziņai man likās svarīgi šo no sevis izrakstīt ārā.
Minēšu dažus kritērijus, kuri, manuprāt, ir šo attālumu raksturojoši. Noteikti ir vēl kādi; gan jau arī šeit minētos var savādāk sagrupēt, apvienot, detalizēt un nebūs nepareizi. Taču kas ir jāpatur prātā šie kritēriji faktiski ir viens ar otru savijušies. Līdz ar to izdalīšana nav īpaši korekta, tomēr jautājuma aplūkošanai nepieciešama.
Ķeramies klāt!
Pirmais kritērijs attiecības ar savu fizisko ķermeni. Pamatjautājums cik ļoti esam pieķērušies fiziskā ķermeņa patiesajām un iedomātajām vajadzībām, cik ļoti ir svarīgas fiziskā ķermeņa ērtības.
Ķermeņa patiesās un iedomātās vajadzības ir pats par sevi interesants jautājums un par to varētu runāt daudz un plaši. Tās nav konstantas un ir atkarīgas no cilvēka garīgās attīstības pakāpes (lasi attāluma līdz Dievam!). Piemēram, pie patiesajām vajadzībām šķiet noteikti būtu pieskaitāma vajadzība pēc uztura, taču ir zināmi cilvēki, kuriem uzturs vairs nav nepieciešams. Patieso/ iedomāto vajadzību kontekstā var paraudzīties arī uz veģetārismu, kā soli nepieķeršanās virzienā.
Pie iedomātām vajadzībām pieskaitāmas vajadzības pēc pseidokaifiem (alkohols, uzpīpošana, iekafijošana, ienarkošana). Ērtības šajā gadījumā apskatāmas ķermeņa komforta kontekstā tā komforta, ko treniņos un sevišķi sacensībās izaicina sportisti, izaicina smagu darbu darītāji, ekstrēmu izklaižu cienītāji vai vienkārši ekstrēmās situācijās nonākušie, pārvarot prāta diktēto vairāk nevaru robežu.
Tātad fiziskā ķermeņa patiesās un iedomātās vajadzības raksturo attālumu. Šeit jāuzsver vajadzības nedrīkst vardarbīgi pārtaisīt! Aizdambēta vēlmju upe parasti noved pie nepatīkamām sekām (iedomātās kustības paātrināšanas vietā notiek atkrišana atpakaļ), savukārt, vajadzību apmierinājums (konkrētā attīstības stadijā konkrētās vēlmes arī var uzskatīt par vajadzībām!) var dot to alķīmisko izejvielu, kas tad arī tiek transformēta citos līmeņos. Apspiežot vēlmju upi, tiek liegta alķīmiskās izejvielas padeve.
Pie vairāk nevaru robežas pārvarēšanas der atgādināt Eduarda Smiļģa slaveno teicienu par mūsu lieluma atkarību no mūsu gribas stipruma. Dotajā kontekstā šis teiciens ir patiess, taču citu kontekstu gadījumā neaizmirsīsim, ka dižās patiesības mēdz pārsteigt ar pretstatiem, kas arī ir dižas patiesības!
Otrais kritērijs attiecības starp iedomāto un patieso es. Jo biezāka ir iedomātā es uzliktā maska (ego), jo lielāks ir attālums. Savukārt, jo plānāka ir maska, jo vairāk cilvēks spēj izstarot īpašības, ko mēdz dēvēt par dievišķām (Mīlestība, miers).
Par maskas biezumu uzskatāmi liecina iekšējās labsajūtas atkarība no ķermeniski arējiem faktoriem. Daudzām sievietēm šajā sakarā raksturīgs dāmīgums (nepieciešamība pēc manikīra, pedikīra, feisakīra, pričenes un pasaules gala problēma ar nosaukumu Man Nav Ko Vilkt Mugurā), savukārt, daudziem vīriešiem nepieciešamība fiziski apliecināties.
Trešais kritērijs sev dotā laika izlietošana. Jo piepildītāk tiek izlietots laiks, jo mazāks attālums. Un otrādi jo vairāk laika tiek notriekts laiskojoties, slinkojot, skatoties TV bojevikus, ziepju operas, realitātes un citus šovus, lasot dzelteno presi vai tāpat uzsitot klačiņu jo attālums ir lielāks. Protams, domājošais prāts mīl čukstēt priekšā hei! ir taču galu galā arī jāatpūšas! Jā, atpūta ir nepieciešama, taču atpūsties var dažādi. Sev dotā laika notriekšana kavē ceļu un ir kā inde, kas nomāc gaišos centienus. Iedomājieties dārzu un iztēlojieties, ka, izlietojot laiku lietderīgi, jūs laistāt un barojat kultūraugus, nositot laiku laistāt un barojat nezāles.
Ceturtais kritērijs brīvības sajūta. Varbūt precīzāk būtu teikt atbrīvotības sajūta. Šeit jāmin nepieķeršanās tradīcijām, dogmām un būt imūnam pret ko par mani domās citi. Šeit jāmin arī spēja sekot iekšējiem aicinājumiem, nestresot par neveiksmēm, priecāties par to, ko dzīve dod un nebēdāt par medni kokā, dzīvot šeit un tagad, ļaujoties dzīves upes straumei. Šeit jāmin atdošanās dabai, atdošanās dzīvei!
Rezumējot teikto, var nonākt pie diviem secinājumiem. Pirmais jo mazāks ir cilvēku no Dieva šķirošais attālums, jo laimīgāks un ar lielāku iekšēju spēku apveltītāks ir cilvēks. Tuvāk Dievam esošais cilvēks ir, tautas valodā runājot, harismātiskāks. Otrs secinājums ir gana paradoksāls: attālums, kāds cilvēku šķir no Dieva, nav atkarīgs no tā, ko cilvēks par Dievu domā. Tas pat nav atkarīgs no tā, vai cilvēks Dievam vispār tic. Jo tuvums Dievam nekādi nav saistīts ar domāšanu, tas ir saistīts ar varēšanu vai būšanu attiecīgā stāvoklī. Cita lieta, ka cilvēka domas par Dievu var noteikt, ko cilvēks ar savu Dieva tuvuma spēku dara tuvina Dievam vai attālina no Tā savus līdzcilvēkus.
Jā, mana pārliecība saka, ka rupeklis hokejists var atrasties tuvāk Dievam par dažu labu cienīgtēvu, darba rūķis zemnieks par dažu labu jogu. Madonna vai Miks Džegers ar savu brīvības sajūtu var atrasties tuvāk Dievam par pārliecinātiem puritāņiem. Un vēl mana pārliecība saka, ka viss pasaulē ir ļoti vienkārši, bet, lai arī uzskatām sevi par ļoti gudriem, reizēm varbūt daudz kas ir stipri savādāk, nekā mēs iedomājamies.